Bilar av 1993 årsmodell kan vara typgodkända enligt EU-direktiv. Från 1998 ska alla fordon som säljs inom EU vara typgodkända. Avsikten med reglerna var att ett fordon, som är godkänt i ett EU-land, även ska kunna säljas i ett annat land och då slippa genomgå nya prover, tester mm.
När det här började tillämpas i Sverige från 1998 dök massor med frågor upp om slitdelar som däck, luftfilter, tändstift, bromsskivor, bromsklossar och även om tillbehör som fälgar, extraljus, takräcken, dragkrokar etc.
En ”krånglig grej” var uppgifterna om dimensionerna på däck och fälgar i tekniska data i fordonets registreringshandlingar. Några tillverkare hade skrivit in att flera olika dimensioner var tillåtna. Andra, mindre förutseende, tillverkare hade bara en dimension angiven.
Efterhand har myndigheten Vägverket och senare Transportstyrelsen lättat på de harmoniserade EU-reglerna.
Bilprovningarnas huvuduppgift är att utföra en periodiska kontrollbesiktning för att kontrollera fordonets trafiksäkerhet, körsäkerhet, krocksäkerhet och påverkan på miljön. Sedan några år tillbaka ingår också att läsa av bilens OBD status och kontrollera om det finns eventuella felkoder lagrade. (OBD = ombord-diagnos-system).
Vad säger reglerna?
Transportstyrelsens regelverk (författningar) ändras då och då beroende på nya miljökrav, krav på bättre trafiksäkerhet, teknisk utveckling, biltillverkarnas påtryckningar och även rent redaktionella ändringar för att göra reglerna enklare att förstå. Därför ersätts föreskrifterna då och då med nya utgåvor. Vad som gäller just nu framgår av Transportstyrelsens förteckningar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/ts-foreskrifter-i-nummerordning/
Bilar och släpvagnar
Det generella regelverket för bilar och släpvagnar är Transportstyrelsen författningssamling TSFS 2013:63, som totalt innehåller 246 sidor. Dokumentet kan laddas ner här:
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf
Varselljus – DRL, daytime running lights
Från 7 februari 2011 blev det tillåtet att använda en ny typ av varselljus på personbilar och lätta lastbilar. Reglerna för varselljus finns på sidan 128 i dokumentet ovan. Se varselljus 15§ och 16§.
Tillåtna ändringar
Det som reglerar vad som får ändras på ett fordon innan det måste registrerings besiktas finns i TSFS 2013:54, Transportstyrelsens föreskrifter om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ändrat fordon.
Däck och fälgar
Det som kan vara särskilt intressant för en Jeepägare är byte av fälgar och däck och höjningar av fjädring.
Dokumentet finns här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil
Kolla gärna efter nyare versioner av dokumentet på transportstyrelsen.se
Dragkrokar
Under 2012 skickade regelrådet ut en remiss om dragkrokar. TSF 2012-339.
Resultatet blev att det från 1 augusti 2013 inte krävs besiktning då man monterar på eller av en dragkrok.
Hur ett svenskregistrerat och synbart ändrat fordon behandlas av polis, myndigheter och försäkringsbolag i andra länder är inte känt!
Läs gärna: Extraljus
Resa i Europa
Det finns en hel del att tänka på vid resor i Europa, när det gäller utrustning till bilen. Värt att kolla upp innan du åker.
Här är några exempel på sådant som krävs i vissa länder:
Varningstriangel, två i vissa länder
Reflexväst, till alla i bilen
Eldsläckare
Första hjälpen förbandslåda
Glödlampor i reserv
Bogserlina
Snökedjor i Schweiz ?
Möjligen inget krav men bra att ha:
Blixtljuspuck med gult eller vitt sken
En dunk drivmedel
Reservdäck
Verktygslåda, liten
Det man inte får ha i vissa länder är:
Dubbade däck
För många, för starka och udda antal extraljus