Jeep Wrangler är en av tillverkaren hårt och fullt medvetet, nischad produkt med en mycket liten målgrupp jämfört med andra bilmärken. Några uttryck som beskriver köparen kan vara, entusiast, identitet, klubbkänsla, hobby, livsstil och möjligen något med jord, skog, jakt och entreprenad.
Europa
I europeisk bilstatistik sorteras Jeep Wrangler in i segmentet ”Midsized SUVs and crossover”.
Jeep Wrangler fanns 2015 på 22 plats på SUV-listan, med 6059 sålda bilar. Det är en marginell ökning från 2014 då antalet sålda bilar var 5302. Jeep Wrangler andel av marknadssegmentet i Europa, är ca 2,5 %. Försäljningen för de två senast åren i Europa är:
- 2016 – 4259 bilar
- 2017 – 3670 bilar
USA
2018 såldes i USA, 240 032 Jeep JK Wrangler. Det är plats 16 på listan.
2017 såldes 190 522 Jeep Wrangler. Plats 22 på försäljningslistan för alla bilar i USA.
2016 års USA-siffror för Jeep Wrangler var 191 774. En minskning av försäljningen med 5,2% från 2015. Bilen hade plats 23 på den totala USA listan.
Det intressanta är att USA-listans tre första platser, som vanligt, toppas av ”lastbilar”. Ford F-Series Truck som har haft förstaplatsen i 36 år! 2018 såldes 909 330 Ford F-Series.
Sverige
Några siffror för nyregistreringen av Jeep Wrangler JK i Sverige:
År | Registrerade bilar | Varav med diesel-motor | Plats på totala försäljnings-listan |
2018 | 196 | NA | 179 |
2017 | 114 | 18 % | 208 |
2016 | 169 | 23 % | 181 |
2015 | 227 | 52 % | 156 |
2014 | 206 | 33 % | 152 |
2013 | 162 | 54 % | 154 |
2012 | 225 | 35 % | 139 |
2011 | 211 | 0,5 % (1 bil) | 146 |
2010 | 172 | 145 | |
2009 | 269 | 116 | |
2008 | 115 | 163 | |
2007 | 231 | 136 |
Mer Europa statistik finns på portalen ACEA , European Automobile Manufacturers Association.Left-Lane.com hemsida för aktuella europeiska siffror: http://left-lane.com/european-car-sales-data/jeep/jeep-wrangler/De svenska uppgifterna är hämtade från: http://www.bilsweden.se/statistik
Säkerhet
Säkerhet består av tre delar:
- Förarhjälpmedel, backkamera, dolda vinkeln varning, autostopp m.m. Listan är lång i moderna bilar, dock inte i Jeep JK.
- Körsäkerhet, bromsförmåga, manövrering och vägegenskaper
- Krocksäkerhet, det som händer vid en kollision.
Moderna bilar, med självbärande karosser, har genom sin uppbyggnad deformeringszoner och bra krocksäkerhet. Genom valet av olika plåtstrukturer och metaller skapas en mjukare struktur längst ut och en starkare närmare passagerarutrymmet. Vid en kollision uppnås då en kontrollerad successiv deformation och retardation och bra krocksäkerhet.
Fördelen med att bygga en bil med ram och kaross i skilda enheter är att påkänningarna och vridningarna i ramen – vid exempelvis terrängkörning – inte fortplantar sig till karossen. Det finns många exempel på hur s.k. robusta 4×4 bilar med självbärande kaross tvingas byta framruta efter en enkel diagonal körning över ett dike.
Jeep är byggd på en ram och har en separat kaross. Det gör att Wrangler skiljer sig från moderna bilar med självbärande karosser. Det är tekniskt svårt att få en bärande ram att vid en krock successivt deformeras. Därför kommer ”rambyggda” bilar att alltid ha sämre krocksäkerhet än bilar med självbärande karosser. Ännu svårare är det att få bra krocksäkerhet i en bil som saknar tak. Jeep har genom åren på olika sätt arbetat med sin säkerhet och har under många år kompenserat bristen på tak genom en rör-bur.
1964 CJ 5A. (Tuxedo park) enklare rör skydd (roll bar) som extra utrustning
1970-1971. Renegade enklare bur (roll bar) som extra utrustning.
1980 CJ. Rörburen är nu standardutrustning.
1992. Buren täcker nu även baksätet och är fästen för bakre säkerhetsbälten.
1993. ABS finns som option.
1994. Högt monterat bromsljus.
1997. Modell TJ fick airbag för förare och passagerare.
2007. JK med sidoairbags i framstolarna och balkar i dörrarna.
Krocksäkerheten är 4 stjärnor 2012 av ANCAP, som är Australiens utvärdering av säkerhet i nya bilar. https://www.youtube.com/watch?v=ld2UY420HOk
IIHS, USA krockprov av en Wrangler Unlimited 2008 och en 2015 finns här: http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/jeep/wrangler-4-door-suv
Modellen JK har inte testats av Euro NCAP.
Den nyare modellen JL har testats av NCAP och fick en (1) stjärna av fem möjliga. JL testet finns här: https://www.euroncap.com/en/results/jeep/wrangler/34192
Takata airbags
En dålig produkt
I början på juni 2016 meddelade amerikanska myndigheter (The U.S. National Highway Traffic Safety Administration) att det kunde finnas fel på de airbags som levererats av företaget Takata. NHTSA har också ålagt Takata att åtgärda felet.
Det är mängder av biltillverkare som monterat Takata-airbags i sina bilar. Totalt handlar det om 34 miljoner bilar i USA och 7 miljoner i övriga världen. Listan på bilar som berörs är lång. Värst drabbade är Toyota och Honda. Takata har också kreativt redigerat provningsprotokollen som de lämnade till de japanska biltillverkarna.
Takata
Takata startade i Japan 1933 som en textilindustri. En av deras första produkter var linor till fallskärmar. De började tillverka säkerhetsbälten 1952. Under 1980-talet började företaget etablera sig utanför Japan. Företaget växte till över 50 000 anställda fördelade på ett tjugotal länder.
Måndagen den 26 juni 2017 lämnar Takata Corporation in en ansökan om konkursskydd. Skadeståndskraven från biltillverkare, organisationer, myndigheter och personer hade nu nått den omfattningen att företaget var bankrutt. Minst 17 dödsfall har kopplingar till Takatas produkter. Skulderna är minst 1000 miljarder yen vilket är ca 80 miljarder kronor.
Dokumentet om företagets problem finns här.
Det kinesisktägda och USA baserade företaget Key Safety Systems (KSS), kommer att för 175 miljarder yen , att köpa upp alla delarna i Takata. KSS har sitt huvudkontor i Sterling Heights, Michigan, USA.
Jeep Wrangler
För Jeep finns detta i listan från NHTSA:
Jeep: 2007–2016 Wrangler.
Den felaktiga airbagen är placerad på passagerarsidan. I augusti 2019 skickade den svenska representanten för FCA ut ett meddelande till fordonsägarna om ”Återkallningskampanj: V01” om att airbagen kostnadsfritt ska bytas av en auktoriserad verkstad.